Χριστουγεννιάτικες ευχετήριες κάρτες: από την ρομαντική ιστορία στο σημερινό τους ρόλο

Χριστουγεννιάτικες ευχετήριες κάρτες: από την ρομαντική ιστορία στο σημερινό τους ρόλο

Την περίοδο των εορτών, έστω μερικοί από εμάς στέλνουμε ακόμα τις ευχές όχι μαζικά και ηλεκτρονικά, αλλά προτιμάμε τις κλασικές ευχετήριες κάρτες που ταχυδρομούμε, επιμένοντας στον παλιό παραδοσιακό τρόπο. Άλλωστε, τόσο για τα Χριστούγεννα, όσο και για την Πρωτοχρονιά, στέλνονται ανά τον κόσμο εκατομμύρια Χριστουγεννιάτικες ευχετήριες κάρτες. Διότι, αν και διανύουμε την εποχή της επικοινωνίας μέσω των social media, τις γιορτές αποζητάμε την ζεστασιά, τις σπιτικές μυρωδιές, αλλά και το γλυκό λόγο μέσα από μια ευχή.

Η Χριστουγεννιάτικη ευχετήρια κάρτα δεν είναι άλλο από ένα μικρό μοναδικό δώρο. Δε μπορεί να υπάρξει ίδιο, ακόμα και αν το αντιγράψουμε. Ο προσωπικός της χαρακτήρας δε συγκρίνεται με κανένα βίντεο ή sms.

Πως εμφανίστηκε όμως η Χριστουγεννιάτικη κάρτα;

Η ιστορία της ξεκινάει στο Λονδίνο του 1843, όταν φτιάχτηκε μια από τις πρώτες ευχετήριες Χριστουγεννιάτικες κάρτες που τυπώθηκαν μαζικά για εμπορική χρήση, με σχεδιαστή τον Βρετανό ζωγράφο John Callcott Horsley (1817 – 1903), ύστερα από παρακίνηση του Sir Henry Cole (πρώτου διευθυντή του Μουσείου Victoria and Albert), που είχε την ιδέα να στείλει εκείνη τη χρονιά τις χριστουγεννιάτικες και πρωτοχρονιάτικες ευχές του σε εικόνα.

Ο Cole, καθότι πολυάσχολος, δεν είχε χρόνο να γράψει ευχητήριες επιστολές σε φίλους και συγγενείς και ζήτησε τη βοήθεια του Horsley.

Έτσι γεννήθηκε η πρώτη κάρτα και μαζί της μια νέα βιομηχανία.

Στη συνέχεια ο Joseph Cundall, εκδότης εικονογραφημένων ιστοριών για παιδιά, εξέδωσε 1.000 αντίγραφα της συγκεκριμένης κάρτας, τα οποία πουλήθηκαν σχεδόν όλα προς ένα σελίνι το καθένα. Τυπώθηκαν με τη μέθοδο της λιθογραφίας και χρωματίστηκαν στο χέρι από επαγγελματία με το όνομα Mason.

Ένα από τα αντίτυπά της, αυτό που έστειλε ο Cole στη γιαγιά του το 1843, πουλήθηκε το 2001 προς 22.500 λίρες κατακτώντας τον τίτλο της πιο ακριβοπληρωμένης κάρτας στον κόσμο, ενώ λίγα χρόνια αργότερα δημοπρατήθηκε από τον Οίκο Sotheby’s ,το 2010, με τελική τιμή πώλησης τα 7.000 δολάρια
Επειδή το 1843 αποτελεί και την χρονιά έκδοσης της περίφημης «Χριστουγεννιάτικης ιστορίας» του Ντίκενς, η συγκεκριμένη κάρτα αποτυπώνει θεματικά τους δύο κόσμους, των πλούσιων και των φτωχών, που χαρακτήρισαν με την έντονη αντίθεσή τους τη βικτωριανή εποχή και το «αίτημα» της χριστουγεννιάτικης φιλανθρωπίας απ’ τους ευημερούντες, που ακόμη και σήμερα ζωντανεύει ως «εποχική αξία». Οι γιρλάντες από κισσό που ζωγράφισε δημιουργούσαν ένα ρομαντικό πλαίσιο και τα σχέδιά της αναπαριστούσαν φιλανθρωπικές πράξεις (ένδυσης και σίτισης φτωχών και πεινασμένων).

Το κεντρικό θέμα, όπως έχουμε ήδη πει, έδειχνε μια χαρούμενη οικογενειακή συγκέντρωση, όπου τα μέλη της έκαναν μια πρόποση για τα Χριστούγεννα. Σε αυτή την πρώτη κάρτα ήταν εμφανή και τα δυο βασικά στοιχεία των Βικτωριανών Χριστουγέννων, δηλαδή οι αγαθές πράξεις και ο συνδυασμός καλού φαγητού και ποτού.

Οι αγγλικές χριστουγεννιάτικες κάρτες που ακολούθησαν (τυπωμένες με τη μέθοδο της χρωμολιθογραφίας) είχαν ρομαντικό ύφος και, απαραιτήτως, περίτεχνες ανάγλυφες χρωματιστές μπορντούρες. Το κεντρικό μοτίβο απεικόνιζε συνήθως άνθη ή πουλιά επάνω στα κλαδιά, χαρούμενα παιδιά με παιχνίδια και λουλούδια στα χέρια, λιλιπούτειες νεράιδες και ξωτικά και γενικά εικόνες φύσης, παιχνιδιού και χαράς.
Για την ιστορία, οι βικτωριανοί συντηρητικοί κύκλοι βρήκαν λόγο να θιχθούν με την εικόνα της κάρτας, καθώς μες στην οικογενειακή γιορτή ένα παιδάκι φαίνεται να δοκιμάζει στα κλεφτά μια γουλιά κρασί από το ποτήρι της μαμάς του.

Το 1875 η βιομηχανία της Χριστουγεννιάτικης κάρτας πέρασε στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, όπου τυπώνονται οι πρώτες κάρτες για τα Χριστούγεννα σε πιο φθηνές εκδόσεις έχοντας ως θέμα λουλούδια και πουλιά και προσθέτοντας στη συνέχεια χιονισμένα τοπία, τζάκια και παιδιά να παίζουν.

Ο Λευκός Οίκος ενέταξε το 1953 τις γιορτινές κάρτες στο εθιμοτυπικό του (επί προέδρου Eisenhower) με σκηνές από τον ίδιο τον Λευκό Οίκο. Το ίδιο έκανε και η βασίλισσα Βικτωρία της Αγγλίας από το 1840 βάζοντας καλλιτέχνες να φιλοτεχνούν κάρτες με πορτρέτα της βασιλικής οικογένειας, προκειμένου να σταλούν σε συγκεκριμένα άτομα.

Πρώτη στον χορό των εορταστικών καρτών για ενίσχυση του φιλανθρωπικού της έργου μπήκε η Unicef. Η πρώτη Χριστουγεννιάτικη κάρτα της σχεδιάστηκε το 1949 από μια 7χρονη Τσεχοσλοβάκα.

Και επειδή δεν συγκρίνεται το συναίσθημα που έχουμε όταν βλέπουμε φάκελο κάτω από την πόρτα, ειδικά στις γιορτές, μην αφήσετε αυτή την ευκαιρία επικοινωνίας να πάει χαμένη.  Φυσικά και ενθουσιάζεται κανείς με ένα email, αλλά για απειροελάχιστο χρόνο. Ενώ το γράμμα έχει μια διάρκεια παραπάνω. Αφιερώνουμε χρόνο να το ανοίξουμε, το επεξεργαζόμαστε, μας γεννάει συναισθήματα , το αφήνουμε σε εμφανή μέρος στο σπίτι ή στο γραφείο.

Η Χριστουγεννιάτικη κάρτα σήμερα

Από το συναισθηματικό ρόλο της ευχετήριας κάρτας μέχρι προσφάτως, ο ρόλος της έχει πλέον αλλάξει στην εποχή που διανύουμε, όπου οι ευχετήριες κάρτες που έχουν προσωπικό χαρακτήρα μπορούν να πετύχουν δύο σημαντικούς στόχους: να δημιουργήσουν μελλοντικές αγορές και να εξασφαλίσουν συστάσεις.

Μια όμορφη Χριστουγεννιάτικη κάρτα μπορεί να είναι ένας πολύ καλός τρόπος προβολής της επιχείρησής σας. Το γεγονός ότι θυμηθήκατε τους πελάτες σας, θα σας τοποθετήσει ένα βήμα πιο μπροστά από τους ανταγωνιστές σας που δεν μπήκαν στον κόπο να κάνουν κάτι τέτοιο, αναλογιζόμενοι τις περισσότερος φορές το κόστος και το χρόνο που χρειάζεται η διαδικασία αυτή.

Με λίγα λόγια οι ευχετήριες κάρτες, επειδή είναι προσωπικές και εξασφαλίζουν μεγαλύτερες πιθανότητες να δημιουργήσετε τη σχέση που επιθυμείτε με τους παραλήπτες τους, αποτελούν πλέον ένα σημαντικό εργαλείο marketing για τους επαγγελματίες που θέλουν να ξεχωρίζουν.

Για το τέλος, ίσως ένας από τους πιο σημαντικούς λόγους που οι ευχετήριες κάρτες θα είναι πάντα υπέροχες, είναι ότι αποθηκεύονται. Σαν τα φωτογραφικά άλμπουμ, βρίσκονται σε κάποιο συρτάρι και είναι έτοιμα να τους ρίξουμε ακόμα μια ματιά και να ταξιδέψουμε στο χρόνο και στα συναισθήματα.

Πηγή:  bimag.gr